Prawa konsumentów, które powinieneś znać
Wiedza na temat podstawowych praw konsumenta pozwoli Ci świadomie z nich korzystać, egzekwować je i skutecznie uczestniczyć w rynku. Aby chronić swoje interesy, musisz znać obowiązki przedsiębiorców, dzięki temu zyskujesz możliwość dochodzenia swych roszczeń. Oto kilka praw konsumenta, które mogą Ci w tym pomóc!
- Prawo do dowolności (zakupy w dowolnym miejscu, według własnego uznania)
- Prawo do zwrotu (jeżeli towar jest wadliwy, niesprawny – możesz go zwrócić)
- Prawo do porównania cen (sprzedawca powinien ułatwić porównanie produktów pod względem cen)
- Prawo do zmiany zdania
- Prawo do uczciwości (konsument nie może być wprowadzony w błąd)
- Prawo do ochrony (wysokie normy bezpieczeństwa żywności i innych towarów konsumpcyjnych)
- Prawo do informacji (np. na temat składu produktu, jego trwałości, pochodzenia, sposobów przechowywania, różnorodnych zagrożeń, np. w przypadku leków, wyrobów tytoniowych lub kosmetyków)
- Ekonomiczne prawa konsumenta (ochrona przed krzywdzącymi treściami umów, niewłaściwą jakością świadczenia – np. gwarancji)
- Prawo do ochrony przed nieuczciwą reklamą (sprzeczną z przepisami prawa, dobrymi obyczajami, ingerującą w sferę prywatności, np. przesyłanie niezamówionych towarów)
- Prawo do reprezentacji swoich interesów (np. przed organizacje konsumenckie lub inne specjalne organy)
Oprócz zdobycia podstawowej wiedzy, warto na bieżąco śledzić nowe informacje na ten temat. W 2014 roku doszło do kilku zmian w prawach konsumenta. Nowa ustawa precyzyjnie określa wady towaru i daje większe możliwości składania reklamacji. Świadomy konsument wybiera odpowiedzialnie, dlatego sprawdzaj, pytaj, reaguj i przede wszystkim korzystaj z coraz większych praw, jakie Ci przysługują!