Certyfikaty Programu Ochrony Konsumenta – co dają sklepom internetowym? Czy każda firma odniesie z nich korzyści?
Prowadzenie sklepu internetowego może okazać się dochodowym biznesem. Jednak obecnie zdobycie rynku w branży e-commerce nie jest już tak proste, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Kluczem do sukcesu nie zawsze są niskie ceny i szeroki asortyment. Wielu przedsiębiorców przekonało się, że na równi z dobrą ofertą potrzebują zaufania, którym będą gotowi obdarzyć ich nabywcy. Jak pomoże im w tym Certyfikat Programu Ochrony Konsumenta?
Certyfikaty – czy rzeczywiście warto?
Rzetelna Firma, Firma Godna Zaufania, Firma Przyjazna Klientowi – na ścianach biur, salonów fryzjerskich, ale też jako banner na stronach internetowych firm można znaleźć wiele certyfikatów. Część z nich, takie jak wystawiany przez Krajowy Rejestr Dłużników certyfikat „Rzetelna Firma” rzeczywiście ma wartość w oczach konsumentów. Niestety, wiele innych to kupowane przez firmy pseudodokumenty, które wprawdzie wyglądają ładnie, jednak nie niosą za sobą żadnej konkretnej informacji dla klienta. Przeciwnie, bardziej wnikliwi mogą pokusić się o sprawdzenie certyfikatu, którym chwali się sprzedawca, a gdy wykryją, że nie ma on pokrycia w rzeczywistości, firma straci na wizerunku.
Wiarygodność jest ważnym zasobem, który pozwala firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Certyfikaty mogą pomóc w zdobywaniu zaufania, jednak muszą być wybrane z głową. Tylko udział w rzeczywistym programie sprawdzającym rzetelność sprzedawcy czy usługodawcy przyniesie pozytywne, długofalowe korzyści wizerunkowe.
Zaufanie do sklepu internetowego – dlaczego jest ważne?
Zanim przyjrzymy się godnym uwagi certyfikatom, zwróćmy uwagę na rolę zaufania w relacjach z klientami sklepu internetowego. Trzeba przyznać, że Polacy dużo chętniej niż jeszcze kilkanaście lat temu robią zakupy online. Dwuletnia pandemia jeszcze bardziej przybliżyła im ten rodzaj zakupów. Jednak trzeba przyznać, że o ile duże serwisy aukcyjne cieszą się powszechnym zaufaniem, o tyle do pojedynczych, mniej znanych sklepów internetowych część internautów wciąż podchodzi z rezerwą.
Niestety, na rynku funkcjonuje wiele nieuczciwych podmiotów, które wykorzystują naiwność konsumentów. W rezultacie sytuacje, gdy klient po dokonaniu zapłaty nigdy nie widzi ani zamówionego towaru, ani zwrotu pieniędzy, wcale nie należą do rzadkości.
Zaufanie do sklepu internetowego podniesie Certyfikat Programu Ochrony Konsumenta. To coś więcej niż „dyplom” na ścianie czy naklejka na stronie internetowej. To realny system prowadzony przez prawników.
Certyfikat Programu Ochrony Konsumenta – czym jest i jak działa?
Certyfikat Programu Ochrony Konsumenta powstał z myślą o wspieraniu rzetelnych firm w prowadzeniu działalności handlowej czy usługowej oraz zabezpieczeniu interesu konsumentów. To zaawansowany system – platforma, która gromadzi dane przedsiębiorców wystrzegających się nieuczciwych praktyk i chętnie oferujących pomoc swoim klientom. Aby znaleźć się w takiej bazie, nie wystarczy „wykupić wpisu”. Certyfikat POK uzyskają wyłącznie firmy spełniające określone wymagania. Przy czym nie mają tu znaczenia czynniki takie jak wielkość podmiotu czy okres obecności na rynku. Liczy się rzeczywiste działanie, dobre praktyki i uczciwość.
Baza danych POK pozwala odpowiedzialnie wybierać firmy, usługi oraz partnerów biznesowych. Certyfikat Programu Ochrony Konsumenta to skuteczny sposób na wzmocnienie wizerunku sklepu internetowego, zdobycie zaufania, ale też poszerzenie wiedzy, monitoring rynku i realny wpływ na świadomość klientów.
Certyfikat POK – czy tylko dla e-sklepów?
Przedsiębiorcy działający w branży e-commerce nie mają bezpośredniego kontaktu z klientem. Dlatego budowanie zaufania i relacji jest dla nich tak istotne. Jednak Certyfikat Programu Ochrony Konsumenta niesie ze sobą korzyści także innym podmiotom – sprzedawcom działającym face-to-face, usługodawcom, a nawet producentom i hurtownikom. Korzyści z udziału w programie POK zostały potwierdzone przez prawników.